Abdestin Mahiyeti

abdest-alan-adam

Abdest belli organlar─▒ usul├╝ne g├Âre y─▒kamaktan ve meshetmekten ibaret bir temizliktir, bir ibadet ve itaattir. Abdeste, g├╝zel olu┼čundan ve temizli─če yard─▒mc─▒ olmas─▒ndan dolay─▒ ÔÇťVuzuÔÇŁ ad─▒ verilmi┼čtir. Abdestin manev├« bir├žok faydalar─▒ ve sevablar─▒ oldu─ču gibi, madd├« olarak da pek ├žok yararlar─▒ vard─▒r. Vakit vakit abdest alan bir m├╝sl├╝man temizli─če riayet etmi┼č, temizli─či al─▒┼čkanl─▒k haline getirerek kendisini, bir├žok hastal─▒klara sebebiyet verecek kirli hallerden korumu┼č olur.

ÔÇťAbdest ├╝zerine abdest, nur ├╝zerine nurdur.ÔÇŁ buyurulmu┼čtur. Bir had├«s-i ┼čerifde ┼ču anlamdad─▒r: ÔÇťHer kim emrolundu─ču gibi abdest al─▒r ve emrolundu─ču ┼čekilde namaz k─▒larsa, ge├žmi┼č g├╝nahlar─▒ ba─č─▒┼član─▒r.ÔÇŁ

Namaz gibi bir k─▒s─▒m din g├Ârevlerini yerine getirmek i├žin abdest almaya gerek vard─▒r. Bu g├Ârevlerden her birinin yap─▒lmas─▒, abdestin bir sebebidir. Abdestsiz bir kimse namaz k─▒lamaz, tavaf edemez, bir mahfaza i├žinde olmaks─▒z─▒n KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ tutamaz, KurÔÇÖanÔÇÖ─▒n tam bir ayetinin veya bir k─▒sm─▒n─▒n yaz─▒l─▒ bulundu─ču bir levhaya el s├╝remez. Bunlar─▒ yapmak haramd─▒r. Fakat KurÔÇÖan-─▒ Kerimi ezber olarak veya kar┼č─▒dan mushafÔÇÖa bakarak abdestsiz okuyabilir. Akl─▒ olan ve b├╝lu─č ├ža─č─▒na eren ve suyu kullanmaya g├╝c├╝ yeten her m├╝sl├╝man, gerekti─či zaman abdest almakla y├╝k├╝ml├╝d├╝r.

Abdestin Farzlar─▒
Abdestin farzlar─▒ d├Ârtt├╝r: Y├╝z├╝ bir kez su ile y─▒kamak, iki eli dirseklerle beraber bir kez y─▒kamak, her iki aya─č─▒ topuklarla beraber bir kez y─▒kamak ve ba┼č─▒n d├Ârtte birini ─▒slak bir elle ve kullan─▒lmad─▒k temiz bir su ya┼čl─▒─č─▒ ile bir kez silmek (meshetmek) tir.

┼×├Âyle ki:
Y├╝z denilen organ, iki kulak memesi, aras─▒ndaki yer ile aln─▒n sa├ž biten yerinden ├žene alt─▒na kadar olan k─▒s─▒md─▒r. Kulaklarla sakal aras─▒nda bulunan k─▒ls─▒z k─▒s─▒mlar da y├╝zden say─▒l─▒r. ─░┼čte y├╝z denilen b├╝t├╝n bu k─▒sm─▒ su ile bir kez y─▒kamak farzd─▒r.

Sakal s─▒k olunca, onun ├╝st├╝n├╝ y─▒kamak yeterlidir, alt─▒ndaki deriyi y─▒kamak gerekmez. Fakat sakal seyrek olunca, alt─▒ndaki deri k─▒s─▒mlar─▒ da y─▒kamak gerekir.
Dirseklere gelince, bunlara ÔÇťMirfakÔÇŁ denir. Elleri dirseklerle beraber y─▒kamak farz ise de, dirseklerden daha yukar─▒s─▒n─▒ y─▒kamak zorunlulu─ču yoktur. Ayaklar─▒n iki taraflar─▒nda bulunan ve ÔÇťTopukÔÇŁ denilen ┼či┼čkin k─▒s─▒mlar─▒ da y─▒kamak gerekir. Fakat bunlar─▒n yukar─▒s─▒n─▒ y─▒kamak gerekmez.

Ba┼ča meshe gelince: al─▒nla arkaya do─čru ba┼č─▒n ├Ân k─▒sm─▒na meshedilmesi daha faziletlidir. Meshedilen yer iki kula─č─▒n ├╝st├╝d├╝r. Bu k─▒s─▒mdaki sa├žlar─▒n ├╝zerine meshedilmesi yeterlidir. Fakat bu k─▒s─▒mdan a┼ča─č─▒ya sarkan sa├žlar─▒n ├╝zerine meshedilmesi, ba┼č─▒n ├╝st├╝nde topak olsalar dahi, yeterli olmaz.
(Malik├« ve Hanbel├«lere g├Âre, ba┼č─▒n tamam─▒n─▒ meshetmek vacibtir. ┼×afi├«lere g├Âre en az bir parmak mesih yeterlidir.)

ADS
(Toplam 24 , bug├╝n 1 )

─░lgili konular

Leave a Comment